Menu

83- طالبان روی آینه و پشت آینه

فصل هشتم - مطلب 83

SuperUser Account 0 26 رتبه مطلب: بدون رتبه

ما امیر را برای دنیا و ترتیب و علم و عملش دوست نمی داریم، دیگرانش برای این دوست می دارند که روی امیر را نمی بینند، پشت امیر را می بینند. امیر همچون آینه است، و این صفت ها همچون دُرهای ثمین و زرها که بر پشت آینه است آنجا نشانده اند. آنها که عاشق زرند و عاشق دُرند، نظرشان بر پشت آینه است، و ایشان که عاشق آینه اند نظرشان بر دُر و زر نیست، پیوسته روی به آیینه آورده اند. و آینه را

82- عنایت حق در هنگام نومیدی

فصل هشتم - مطلب 82

SuperUser Account 0 27 رتبه مطلب: بدون رتبه

إِذَا جَاء نَصْرُ اللَّهِ الی آخر(چون هنگام فتح و فیروزی با یاری خدا فرا رسد - نصر– 1). مفسران ظاهر چنین تفسیر می کنند که: مصطفی، صلی الله علیه و سلم، همتها داشت که عالمی را مسلمان کنم و در راه خدا آورم. چون وفات خودرا بدید، گفت: آه نزیستم که خلق را دعوت کنم.

حق تعالی گفت: غم مخور در آن ساعت که تو بگذری، ولایت ها و شهر ها را که به لشکر و شمشیر می گشودی، جمله را بی لشکر مطیع

81- در تقسیم سه گانۀ آدمیان

فصل هشتم - مطلب 81

SuperUser Account 0 14 رتبه مطلب: بدون رتبه

خلق سه صنف اند: ملایکه اند، که ایشان همه عقل محضند؛ طاعت و بندگی و ذکر ایشان را طبع است و غذاست، و نان و خورش و حیات است - چنانکه ماهی در آب، زندگی او از آب است و بستر و بالین او آبست - آن در حق او تکلیف نیست چون از شهوت مجرد است و پاک است، پس چه منت اگر او شهوت نراند یا آرزوی هوا و نفس نکند؟ چون از اینها پاکست و اورا هیچ مجاهده نیست. و اگر طاعت کند، آن به

80- نور ایمان

فصل هشتم - مطلب 80

SuperUser Account 0 22 رتبه مطلب: بدون رتبه

نایب گفت که: پیش از این کافران بت را می پرستند و سجود می کردند. ما در این زمان همان می کنیم، این چه [که] می رویم و مغول را سجود و خدمت کنیم و خود را مسلمان می دانیم، و چندین بتان دیگر در باطن داریم، از حرص و هوا و کین و حسد و ما مطیع این جمله ایم. پس ما نیز ظاهرا و باطنا همان کار می کنیم و خویشتن راا مسلمان می دانیم.

79- در مقام صاحب دل

فصل هشتم - مطلب 79

SuperUser Account 0 20 رتبه مطلب: بدون رتبه

صاحب دل کل است. چون اورا دیدی، همه را دیده باشی که که اَلصَّیْدُ کُلَّهُ فِیْ جَوْفِ الفَّرَا. خلقان عالم همه اجزای وی اند، و او کل است.

                       جزو درویشند جمله نیک و بد؛         هرکه نبود او چنین درویش نیست

اکنون چون اورا دیدی که کل است، قطعا همه عالم را دیده باشی؛ و هر که را بعد از او بینی مکرر باشد. و قول ایشان در اقوال کل است: چون

RSS
12345678910انتها

کانال تلگرام مولانا

 

طراحی وب سایت آنا وب

 

آراز هلدینگ استانبول

دی ان ان
سماع شاپ